SEURAN HISTORIA

Luolajan Kajastuksen syntysanat lausuttiin 31.8.1921 Luolajan työväentalolla, kun Luolajan kivityömiehet perustivat urheiluseuran työläisnuorison liikuntatarpeen tyydyttämiseksi. Kun seuran ohjelmistoon tuli naisten voimistelu, otettiin seuran nimeksi Luolajan Kaiku ja alkuperäinen, ilmeisellä huumorilla annettu nimi Luolajan Köntys jäi historiaan. Luolajan Kaiku lakkautettiin 1930-luvulla ja toiminta jatkui vuodesta 1936 alkaen nimellä Luolajan Kajastus. Seuran historia on erittäin monivivahteinen ja kunniakas.

Kajastus täytti 100 vuotta 31.8.2021.

Hämeenlinnan Kaupunpungin 100-vuotisjuhlan tervehdyksessä todetaan että Luolajan Kajastus on kokoonsa nähden jättänyt todella merkittävän jäljen niin Hämeen kuin koko Suomenkin urheiluelämään ja vielä monissa lajeissa. Erityisesti miesten lentopallon kultakausi 1970-luvulla piti seuraa vahvasti näkyvillä.

Luolajan Kajastuksella voi olla enintään 12 kunniajäsentä. Juhlavuoden kunniaksi nimesi seuran hallitus 2.4.2022 kaksi uutta kunniajäsentä, jotka ovat Irma Manninen ja Juhani Suolahti. Jo aikaisemmin nimetyt kunniajäsenet ovat Eero Björklund, Heikki Heino, Ulla Heino, Eila Mattila, Erkki Mattila, Olavi Ruusunen (kunniapj.), Ritva Ruusunen, Reijo Saarinen, Jouko Siira ja Marjatta Toivonen.